Boeing 777-200ER – kluczowe informacje
Samolot Boeing 777-200ER (o numerach CS-TSW), który zostanie wydzierżawiony przez PLL LOT (członka sojuszu Star Alliance), ma ponad 20 lat, jednak pomimo wieku jest to maszyna znana z niezawodności i wydajności. Zasięg tej wersji Boeinga 777 wynosi około 14 300 kilometrów, co czyni go idealnym do obsługi tras długodystansowych.
Maszyna będzie mogła przewozić 293 pasażerów, a konfiguracja pokładu obejmuje trzy klasy serwisowe. Na pokładzie znajdzie się:
- 30 foteli w klasie biznes,
- 24 miejsc w klasie ekonomicznej premium,
- 239 miejsc w klasie ekonomicznej.
Boeing 777 to jeden z największych samolotów pasażerskich na świecie, znany z przestronnej kabiny i komfortu, co z pewnością przypadnie do gustu pasażerom LOT-u.
Biznes klasa | Źródło: www.euroatlantic.pt
Trasy i początek współpracy
Nowy Boeing 777 będzie obsługiwał głównie trasy transatlantyckie, takie jak Warszawa-Toronto oraz Warszawa-Newark. Te połączenia są szczególnie ważne ze względu na duży popyt na podróże między Polską a Ameryką Północną, a większy samolot pozwoli zwiększyć dostępność miejsc dla pasażerów. Pierwszy lot Boeinga 777 w barwach LOT-u odbędzie się 10 września 2024 roku, a jego celem będzie Toronto.
Powody wynajmu i korzyści dla LOT-u
Decyzja o wynajmie Boeinga 777 jest podyktowana rosnącym zapotrzebowaniem na przewozy długodystansowe oraz chwilowym brakiem wystarczającej liczby własnych samolotów szerokokadłubowych w flocie LOT-u.
PLL LOT już od blisko roku wspierał się „zewnętrznym” samolotem. Była to współpraca z Air Belgium, w ramach której przewoźnik ten, na rzecz LOTu obsługiwał trasę z Warszawy do Nowego Jorku swoim Airbusem A330-900neo. Niestety belgijskie linie lotnicze mają spore problemy finansowe, a ich dalsze istnienie stoi pod znakiem zapytania. To spowodowało, że LOT musiał dość szybko znaleźć rozwiązanie tej sytuacji.
Klasa ekonomiczna | Źródło: www.euroatlantic.pt
Wynajem maszyny od euroAtlantic Airways pozwoli na elastyczne zwiększenie przepustowości bez konieczności długoterminowych zobowiązań finansowych związanych z zakupem nowych samolotów.
Krótkoterminowy leasing (obecna umowa podpisana została do 30 marca 2025) oznacza, że LOT będzie mógł odpowiednio dostosować swoją flotę do bieżących potrzeb, nie rezygnując z planów rozbudowy w przyszłości.
Boeing 777 a przyszłość floty LOT-u
Dla Polskich Linii Lotniczych LOT leasing Boeinga 777-200ER to rozwiązanie tymczasowe, które ułatwi obsługę najważniejszych tras długodystansowych w najbliższych miesiącach. Jednocześnie decyzja ta może być zapowiedzią dalszych zmian w strategii floty narodowego przewoźnika. LOT nie wyklucza w przyszłości zakupu większych samolotów szerokokadłubowych, jednak na ten moment wynajem pozwala szybko zareagować na zwiększone zapotrzebowanie na loty transatlantyckie.
Zdjęcie główne: www.lot.com / Kamil Wrzosek